perjantai 27. tammikuuta 2012

KÄRRÄILLÄÄN

Innostuin taannoin ostamaan ihan tavallisen henkilöauton peräkärryn. Piti ostaa, kun halvalla sain. Kärry oli ihan uusi ja ostin sen läheiseltä huoltoasemalta, jossa myös vuokrataan niitä. Ja käyttöäkin sille varmasti löytyy, kun raahailee kamaa Ruokolahden korpeen ja sieltä pois.

En ollut aikaisemmin omistanut kärryä, ostoksesta tuli aika äijämäinen olo. Nappasin rekisterikilvettömän kärryn koukkuun kiinni ja kohti katsastusasemaa. Ilmoittauduin asemalla mukavalle rouvalle ja kerroin asiani. Rouva katseli ikkunasta ulos ja sanoi, ettei kärryä olisi saanut tänne raahata, kun siinä ei ole kilpiä. Vastasin, etten tiennyt.

Kompuutteri meni sitten jumiin asemalla ja rekisteriotetta ei voitu tehdä. Jätin puhelinnumeroni rouvalle ja läksin kävelylle. Virkailijarouva sitten reilun tunnin päästä soittikin ja sanoi tietokoneen taas pelaavan. Uusi yritys.

Tässä vaiheessa oli käynyt ilmi, että kyseisen peräkärrytyypin ns. ennakkoilmoitus (kärrynvalmistajan toimittama tieto rekisterisysteemiin, josta saadaan suoraan imuroitua tarkennukset rekisteriotteeseen) olikin mennyt vanhaksi. Kärryä ei voi rekisteröidä. Ainoa tapa olisi katsastaa kärry. Rekisteröinti olisi maksanut muistaakseni 17 €, mutta katsastus 110 € (?). Soitin kärryn myyjälle ja kerroin tilanteen. Reilu mies, sanoi, että katsasta vaan, hän maksaa kulungit. Sanoin sitten rouvalle, että eikö ollut hyvä, että olikin kärry mukana. Pirun paha olisi katsastaa etätyönä. Häntä ei hymyilyttänyt.

Ajoin ajoneuvoyhdistelmäni rekkahalliin. Piti ajaa kauaksi, koska katsastaja sanoi, että hän ehkä haluaa mennä käymään kärryn alla. Mikäs siinä, onhan uusi kärry nätti varmaan siitäkin vinkkelistä. Sitten alkoi lappamaan porukkaa, lisää katsastajia. Ensin etsittiin kärryn tyyppikilpeä, joka loisti sinisenä alumiinirungosta. Ei riittänyt, alettiin etsimään kärryyn stanssattua valmistenumeroa, joka lopulta löytyi.

Sitten mittailtiin ja havaittiin, että kärryn takalaudan alla oleva pelti oli NYKYISTEN määräysten mukaan 10 cm liian kapea (siis tämä ongelmakärry oli suomalaista tehdasvalmistetta). Juteltiin ja lopputulos oli, että ei mene läpi katsastuksesta ja etkä saa kilpiä. Sanoin, että ei tämä voi muutamaan senttiin kaatua; tien päällä näkee vaikka minkälaista ihme itse nikkaroitua paskakärryä, joihin verrattuna tämä on kotimainen laatutuote. Ei auttanut.

Pyysin sitten katsastajilta kirjallisen todistuksen siitä, että oli yrittänyt rekisteröidä ja katsastaa kärryn, enkä piruuttani hinaile kilvetöntä laitetta. En saanut (yllätys). Kärry kyytiin ja takaisin myyjän luo. Kauppa peruttiin ja sain myyjän lupauksen mukaan katsastukseen sijoittamani rahat pois saman tien.

On ihan hyvä, että suomalaisia pidetään kurissa ja nuhteessa, mutta…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti