keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

KEVÄT

Aikaisemminkin olen kirjoitellut vuodenajoista. Vuodenaikoihin Suomessa liittyy mielenkiintoinen juttu. Olen miljoona kertaa kuullut, että se ja se kylä on ihan kiva kesäkaupunki, esimerkiksi Lappeenranta. En muista kenenkään sanoneen, että joku kylä olisi erityisen hieno kevätkaupunki tai joku toinen olisi äärimmäisen hieno syksykaupunki. Mistä tämä johtuu? Mikä on Suomen hienoin talvikaupunki?

Paikalliset kärvistelevät omissa kotikaupungeissaan, kirkonkylissään tai taajamissa vuoden ympäri. Siinä on haastetta kerrakseen näillä keleillä. Kesälomalla, jos sattuu olemaan massia päällä, voi sitten tehdä kotimaan lomareissun ja kommentoida näitä kivoja kesäkaupunkeja.

Aikuisten oikeasti on aivan sama, missä maantieteellisessä kohdassa ottaa räntää naamaansa 20 m/s tuulen avustamana pääosan vuotta. Siitä on aika hankala repiä menestystarinoita.

Otsikossa on taas rokkia, Liisa Akimofin sanoitus Tavaramarkkinat yhtyeen ajoilta. Riimeissä on hieno kohta, jossa mitataan asennetta:

…vaikka tarjosit vain salmiakkia
minä olin hölmö, panin peliin koko elämän…


Tuolla asenteella kun toimii, niin elämä ei voi olla kovin tylsää. Ajatellaan vaikka työpaikan hakua. Sinä tarjosit vain määräaikaista, minä olin hölmö – panin peliin koko elämän. Tyylikästä. Riimi sopii muuhunkin elämään, siis varsin rock asenne! Ja onhan tämän kappaleen muistaakseni Hynysen Kotiteollisuuskin levyttänyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti